Myslíte na vlákninu?

Tréninky a správná výživa, to jsou dva nejzákladnější elementy kvalitního výsledku. Strava však přeci jen o něco více převažuje nad tréninkem, a proto je důležité jí nepodceňovat a dbát na všechny její aspekty, takže i na vlákninu.

Statistiky dokazují, že většina lidí trpí na nedostatek vlákniny a konzumuje velice omezené množství této látky. Denní doporučená dávka je cca 25g na jeden den. Proč je vlastně vláknina tak důležitá? Je za tím především její nestravitelnost. Tělo jí nedokáže strávit, takže projde kompletně celým trávicím ústrojím a nakonec jí vyloučíme stolicí.

Tím nám pomáhá k dokonalému pročištění střev od hnilobných bakterií, které máme v tlustém střevu. Vláknina dokáže urychlit náš metabolismus, což je pro hubnutí velmi příznivé. Vláknina však pro nás není ničím novým. Vyskytuje se v ovoci a zelenině, Stačí tedy pouze provést několik změn v jídelníčku a stravu trochu zpestřit.

Co je to vláknina  a proč ji potřebujeme?

Vláknina se vyskytuje v rostlinách a je tvořena jednotkami cukru nebo polysacharidu. Lidské trávicí enzymy si s ní nedovedou poradit, rozložit jí, ani absorbovat do krve. Z vlákniny tak nepřijímáme žádnou energii, i přesto je však pro nás velmi důležitá.

Celkově známe dva typy vlákniny a to rozpustnou a nerozpustnou. Rozpustná vláknina se rozpouští ve vodě a vzniká tak viskózní substance, která zpomaluje pohyb potravy. Tělo tak může v poklidu absorbovat potřebné látky a zároveň odstraňovat ty nežádoucí jako je cholesterol. Tento typ vlákniny najdeme v ovesných vločkách, ječmeni, žitu, luštěninách, citrusových plodech a jablcích.

Nerozpustná vláknina je jakýmsi smetáčkem našeho vnitřku. Nerozpouští se, ale absorbuje vodu a urychluje průchod potravy trávicím systémem a odstraňuje odpadní látky v tlustém střevě. Najdeme jí v pšeničných otrubách, semínkách, zeleninových slupkách a ořeších.

Komentáře